Microsoft Dynamics C5 udgår – Hvad betyder det for dig?

Det er ikke længere en nyhed, at Microsoft har valgt at stoppe udviklingen af deres Microsoft Dynamics C5 løsning. Faktisk kom de allerede ud med nyheden i 2013, og d. 9. januar 2019 vil C5 ikke længere blive opdateret. Vi ser så nu at stolen for alvor bliver stillet for døren. Da flere større hosting partnere har varslet ophør i starten af 2021. Derfor er det vigtigt, at du nu træffer et valg om, hvad der skal ske med dit regnskab.

Vi giver dig nedenfor et overblik over, hvad det har af betydning for dig samt hvad du skal stille op.

Så hvad betyder det egentlig for dig og hvad er dine muligheder?

Der er to muligheder alt efter om du har din C5 hosted/lejet eller om du selv ejer den.

Microsoft Dynamics C5 vil blive forældet. Det vil altså sige, at du kommer til at sidde tilbage med et regnskabsprogram, der ikke bliver opdatereret og hvor du ikke længere vil kunne modtage support, hvis du skulle få brug for det. Derfor skal du til at finde ud af hvilken løsning, der vil være den rette for dig fremover. Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad du har af muligheder fremadrettet.

Hvis du ejer den:

Så vil det begrænse dine muligheder fremover, da der ikke udvikles yderligere på den. Og muligheden for evt. at tilkøb support vil langsomt blive sværere og svære.

Hvis du hoster/lejer den:

Så vil du ”leve” på lånt tid, og i hænderne på din hosting partner. Det er forskelligt hvad der er givet af tidsestimater, men vi kan se at der har været trukket en stor streg 31/12-2020. Og vi kan se at der sker et yderligere ryk 31/3-2021.

Du er altså ikke længere herre over hvor længe du ønsker at benytte C5, men skal derimod sætte din lid til at din hosting partner holder den kørende.

Hvis du ikke lejer, men ejer din Microsoft Dynamics C5 licens, kan du gå to veje:

1. Udskifte C5 med et nyt økonomisystem. 2. Beholde C5 og sørge for at det også fremover dækker dit behov. eKontoret hjælper dig sikkert videre.

Microsoft har valgt at C5 skal udgå, fordi de hellere vil have deres C5 brugere over på deres anden platform, Business Central. Business Central er Microsofts svar på et ERP-system, men dette system kan være alt for stort for mange virksomheder, der ikke har brug for alt for mange funktioner til at drive deres virksomhed.

eKontoret anbefaler et skifte til e-conomic, der i vores optik er det bedste alternativ for mange C5 kunder.

Vi tilbyder at konvertere dit C5 regnskab til e-conomic helt risikofrit, så du kan læne dig tilbage og ikke længere bekymre dig om at sidde tilbage med et forældet regnskabsprogram.

Vi har allerede konverteret mere end 10.000 virksomheder til e-conomic. Lige nu konverterer vi op mod 200 regnskaber om måneden.

Ønsker du hjælp til at flytte dit regnskab og/eller har du spørgsmål omkring dette, kan vi kontaktes her.

Har du brug for hjælp eller har du spørgsmål?